CYKL: NAZIŚCI POZA MITEM GENIUSZY ZBRODNI (2) OLIMPIJSKI ROMANS

Data: 2021-04-20 18:00
Miejsce: Poznań
Ceny: WYDARZENIE ODWOŁANE

W związku z przedłużeniem przez Radę Ministrów o kolejny tydzień obostrzeń sanitarnych, wydarzenia, które miały odbyć się w naszym Teatrze na żywo, w dniach od 19 do 25 kwietnia zostają odwołane.

Wydarzenia w cyklu NAZIŚCI POZA MITEM GENIUSZY ZBRODNI odbywają się w formule antyrocznic.

Prowadzenie: Marek S. Bochniarz. 

Ten wykład – jak i cały cykl – powstał z oburzenia na określanie Leni Riefenstahl mianem wybitnej artystki, co ma – ku zdziwieniu autora wykładu – miejsce również i w Polsce. A jednak ta nazistowska reżyserka na dzień premiery swojego domniemanego arcydzieła „Olimpia” wybrała właśnie dzień urodzin Hitlera – i właśnie z tej perspektywy film powinien być dziś interpretowany, zawsze w kontekście zaangażowania nazistów w jego produkcję i ich obecności na ekranie (pojawia się w nim zarówno Hitler, jak i Hermann Göring, czy Joseph Goebbels). Gdy Riefenstahl w 1938 roku udała się w podróż po USA, oczekiwała zaszczytów z powodu „wybitności” swojego dzieła. Jednak jej wizyta – co symptomatyczne – zbiegła się z pogromem Żydów w trakcie Nocy Kryształowej, a Amerykanie nawoływali do bojkotu pokazów jej filmu.

W 1964 roku władze RFN zawarły z Riefenstahl umowę dotyczącą jej filmów – odtąd władze i reżyserka posiadały do nich prawa własności, a ona otrzymała prawa do ich dystrybucji i 70% zysków. Riefenstahl miała odtąd decydować o tym, kiedy i w jakim kontekście jej filmy będą prezentowane. Podjęte wówczas wybory zaświadczają o jej podejściu najlepiej. I tak w 1979 roku odmówiła Wolnej Partii Demokratycznej wyrażenia zgody na pokazywanie „Triumfu woli” w czasie antynazistowskiej demonstracji.

Po II wojnie światowej „Olimpia” uległa fałszującej jej charakter „denazyfikacji” i w „wybielonej” wersji (wycięciu kilku minut czasu ekranowego A.H.) była dystrybuowana w RFN i Stanach Zjednoczonych. Tym razem krytycy „The Times” i „The Daily Telegraph” zachwycali się domniemanymi wartościami wizualnymi i technicznymi tej produkcji.

 

BĄDŹ Z NAMI W KONTAKCIE

Zapisując się do naszego newsletera wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) przez Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu.
Do teatru można się dostać komunikacją miejską. Najbliższe przystanki tramwajowe, to: przystanek Ratajczaka (ul. Św. Marcin), przystanek Pl. Wolności (przy budynku Arkadii w którym mieści się Teatr Ósmego Dnia), przystanek Pl. Cyryla Ratajskiego.

Koperta parkingowa znajduje się po drugiej stronie ulicy Ratajczaka, vis a vis wejścia do Teatru.

Wejście do budynku Arkadii w którym mieści się m.in. Teatr Ósmego Dnia – wysokie schodki uniemożliwiające samodzielne dostanie się do budynku, brak domofonu, dzwonka itp. Przy wejściu brak poręczy. Drzwi otwierają się bez problemu.

Teatr Ósmego Dnia znajduje się na II piętrze budynku. Po wezwaniu, wcześniejszym umówieniu się, obsługa pomaga dostać się do środka budynku. Po przejechaniu drzwi wejściowych osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu może skorzystać (w asyście pracownika teatru) z dostania się do windy.

Sale teatru znajdują się na II piętrze, wymagany transport windą. Winda – przyciski na odpowiedniej wysokości, lektor, brak znaczeń brajlowskich.

Przy drzwiach wejściowych do Teatru jest dzwonek, umiejscowiony jednak zbyt wysoko. Drzwi wejściowe do Teatru o odpowiedniej szerokości, otwierają się łatwo.

Wjazd na salę teatralną bez przeszkód. Dla osób na wózkach miejsca na widowni przewidziane są w jej dolnej części.
Wjazd do kasy bez przeszkód.

Toaleta dla osób na wózkach dostępna na III piętrze, konieczność dostania się do niej windą.
Szatnia spełnia kryteria dostępności.
Informacja dla osób niepełnosprawnych
Biuletyn Informacji Publicznej
bip.jpg
© 2017 Teatr Ósmego Dnia
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Korzystając z serwisu akcetujesz pliki cookies.
Ok