Historie ludzi bez historii (9) // Michał Narożniak

Data: 2022-03-24 19:00
Miejsce: Poznań
Ceny: 0 zł
Link bilety: https://www.facebook.com/teatrosmegodnia

 Popularny stereotyp mówi, że kapitalizm przyniósł emancypację chłopstwa z zależności pańszczyźnianej. Schemat ten rozsypuje się jednak jeśli na narodziny nowoczesności na ziemiach polskich spojrzymy z perspektywy oddolnej. Tak właśnie proponuje czytać ów przełom Michał Narożniak, historyk, autor wydanej niedawno książki „Niewolnicy modernizacji. Miedzy pańszczyzną a kapitalizmem” (Wydawnictwo RM, Warszawa 2021). W jego książce zarówno modernizacja, pańszczyzna jak i kapitalizm nabierają zupełnie nieoczywistych rysów, a ich wzajemne związki pozwalają spojrzeć na każdy z członów tej całości zupełnie inaczej niż to robiono dotychczas.
Poruszając się zaproponowanymi w „Niewolnikach modernizacji” tropami przekonamy się, że w połowie XIX wieku rewolucja przemysłowa na ziemiach polskich opierała się na niewolnej pracy chłopów pańszczyźnianych. Odkryjemy, że u progu nowoczesności lasy w Górach Świętokrzyskich lasy pełne były zbójników, a samo zbójowanie bywało zajęciem sezonowym pozwalającym przeżyć poza władzą panów i państwa. Spotkamy Mariannę Cioskową z Kostomłotów, samotną kobietę wychowującą dzieci, latami walczącą o swoją ziemię z kościołem, dworem i gromadą. Przekonamy się o znaczeniu zwierząt w życiu i gospodarce ówczesnych społeczeństw nie tylko w naszej części Europy. Poznamy krętą drogę od mitrężenia i innych form codziennego chłopskiego oporu do organizacji strajku.
Natomiast wychodząc poza horyzont „Niewolników modernizacji” porozmawiamy z Michałem Narożnikiem o atutach i ograniczeniach mikrohistorii, w tym między innymi o tym czy możliwa jest ludowa historia LGBTQ sięgająca czasów tak odległych jak wiek XVI, i łącząca obszary tak rozległe jak ten między ówczesnym Lwowem a Lizboną.

Gość:
Michał Narożniak, historyk (Departament of History and Civilisation, Florencja w European University Institute)

Prowadzenie:
Przemysław Wielgosz (Le Monde diplomatique – edycja polska)

BĄDŹ Z NAMI W KONTAKCIE

Zapisując się do naszego newsletera wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) przez Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu.
Do teatru można się dostać komunikacją miejską. Najbliższe przystanki tramwajowe, to: przystanek Ratajczaka (ul. Św. Marcin), przystanek Pl. Wolności (przy budynku Arkadii w którym mieści się Teatr Ósmego Dnia), przystanek Pl. Cyryla Ratajskiego.

Koperta parkingowa znajduje się po drugiej stronie ulicy Ratajczaka, vis a vis wejścia do Teatru.

Wejście do budynku Arkadii w którym mieści się m.in. Teatr Ósmego Dnia – wysokie schodki uniemożliwiające samodzielne dostanie się do budynku, brak domofonu, dzwonka itp. Przy wejściu brak poręczy. Drzwi otwierają się bez problemu.

Teatr Ósmego Dnia znajduje się na II piętrze budynku. Po wezwaniu, wcześniejszym umówieniu się, obsługa pomaga dostać się do środka budynku. Po przejechaniu drzwi wejściowych osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu może skorzystać (w asyście pracownika teatru) z dostania się do windy.

Sale teatru znajdują się na II piętrze, wymagany transport windą. Winda – przyciski na odpowiedniej wysokości, lektor, brak znaczeń brajlowskich.

Przy drzwiach wejściowych do Teatru jest dzwonek, umiejscowiony jednak zbyt wysoko. Drzwi wejściowe do Teatru o odpowiedniej szerokości, otwierają się łatwo.

Wjazd na salę teatralną bez przeszkód. Dla osób na wózkach miejsca na widowni przewidziane są w jej dolnej części.
Wjazd do kasy bez przeszkód.

Toaleta dla osób na wózkach dostępna na III piętrze, konieczność dostania się do niej windą.
Szatnia spełnia kryteria dostępności.
Informacja dla osób niepełnosprawnych
Biuletyn Informacji Publicznej
bip.jpg
© 2017 Teatr Ósmego Dnia
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Korzystając z serwisu akcetujesz pliki cookies.
Ok