Czytanie performatywne, będące jednym z teatralnych środków pozwalającym zwrócić uwagę na istotne problemy, jest pewną droga do spektaklu, ale też świadectwem występujących w nim kobiet.
Sam pomysł tego wydarzenia powstał już w momencie premiery książki Criado – Perez. Rzeczywistość, a właściwie politycy w Polsce dopisali do niego kolejne mocne konteksty. Masowe protesty Ogólnopolskiego Strajku Kobiet, po skandalicznym wyroku Trybunału Konstytucyjnego pokazały, jak wiele w kwestii równouprawnienia kobiet nasze społeczeństwo ma jeszcze do zrobienia.
Janusz Stolarski, reżyser wydarzenia. wpadł także na pomysł, by pokazać te kobiety, pracujące w Teatrze Ósmego Dnia, których na co dzień nie widzimy, to one opowiedzą o doświadczeniach „niewidzialnych kobiet” z całego świata. Do tego do tworzenia muzyki zaproszona została wiolonczelistka – Agnieszka KOVA Kowalczyk. Prace kobiet wsparli w tym projekcie mężczyźni: Maciej Bogunia, tworzący wizualizacje i rejestrujący przedsięwzięcia na video, akustyk – Jakub Staśkowiak i odpowiedzialny za światła i video Piotr Najrzał.
- „Na co dzień nie dostrzegamy nierówności i problemów, z którymi borykają się kobiety. Nasze czytanie performatywne będzie jak lustro, w którym się przeglądamy. W trakcie pracy zauważyłem już kilka takich reakcji - poznając te opowieści z całego świata ktoś zaczyna je odnosić do siebie, do tego co pamięta. i, rzeczywistości w której żyje. Nagle to co wydarzyło się w fawelach w Brazylii czy w Wiedniu w Austrii wydarzyło się też w Poznaniu na Dębcu. Opowiadamy oczywiście z perspektywy autorki książki i oddajemy jej głos, ale szukamy tego, co może być jakimś tematem dla nas, czegoś uniwersalnego – mówi Janusz Stolarski
Czytane będą fragmenty książki Caroline Criado Perez „Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn” To pierwsza książka, która na taką skalę analizuje seksistowski charakter świata, w którym żyjemy – od dostępności usług publicznych po projektowanie dóbr luksusowych. Caroline Criado Perez na setkach przykładów pokazuje, że domyślnym użytkownikiem większości dóbr i usług jest wciąż mężczyzna i pisze o tym, w jaki sposób wpływa to na codzienne życie połowy ludzkości. Brak istniejących danych na temat kobiet – ich potrzeb, zdrowia, sposobów korzystania z infrastruktury i usług publicznych, funkcjonowania na rynku pracy etc. prowadzi do ich systematycznej dyskryminacji we wszystkich dziedzinach życia, od języka, poprzez system edukacji czy ochrony zdrowia (np. diagnostyka i leczenie niektórych chorób), normy obowiązujące w miejscach pracy, system ochrony pracy po system podatkowy i zarządzanie, nie mówiąc już o (nie)obecności kobiet na kartach historii. Przedsięwzięcie Caroline Criado Perez jest imponujące przede wszystkim ze względu na ilość materiału, jaki poddała analizie, i fakt, że objęła nią obszar od Norwegii po Argentynę i RPA i od Stanów Zjednoczonych po Japonię.
Reżyseria: Janusz Stolarski
Czytają: Małgorzata Grupińska-Bis, Jagoda Gruszczyńska, Ewa Koczorowska, Agnieszka KOVA Kowalczyk, Urszula Orchowicz, Renata Stolarska, Ewa Wójciak,
Oprawa muzyczna: Agnieszka KOVA Kowalczyk
Premiera odbyła się 27 listopada 2020 roku (online)