Tymczasowość, zmienność, nieustanny ruch towarzyszą nam od kilku miesięcy w szczególnej formie. Tranzyt stał się chlebem powszednim bieżeńców, ale i naszym. Poszukując stałych punktów orientacyjnych, mimo wytyczanych na nowo map wstrzymujemy oddech, by czytać ukraińską literaturę. Obracamy w myślach, zestawiamy i po wielokroć powtarzamy na głos fragmenty tekstów wybranych autorów odkrywając ich nowe lub głębiej ukryte konteksty, zapomniane warstwy, aktualne znaczenia, no i to czego w gazetach nie napiszą.
“(…) Warto zaufać słowu. Po prostu uświadomić sobie, że jest ono prawdziwe, jedyne i nie znaczy nic zbędnego.” - powtarzamy za Tarasem Prochaśką. “Mogą mnie oszukać ludzie, zdarzało się i to nie raz, ale teksty nigdy.” - myślimy za Oksaną Zabużko. Czytamy w tranzycie - między tekstami, językami, dźwiękami - by lepiej „przypomnieć sobie samemu pewne proste rzeczy. Przypomnieć, co właściwie zasługuje na wiarę, a co można podać w wątpliwość”.
Czytając w tranzycie, wspólnie z absolwentką Charkowskiego Uniwersytetu Artystycznego, oraz dwójką niezależnych szczecińskich muzyków - tworzymy zmienne konfiguracje włączając do działań nowe miejsca, instytucje, czytających.
Działając pomiędzy wierzymy że „wiary potrzebują zasady, które tradycyjnie uważane są za idealistyczne. Zasady wzajemnej pomocy, zasady solidarności (…)” i że stają się one w ostatnim czasie najważniejszym zadaniem sztuki.
W czytaniu wykorzystane zostaną teksty: Serhija Żadana, Oksany Zabużko, Tarasa Prochaśki oraz Oleny Astajewej, Oksany Grycenko, Leny Lahuszonkowej, Oleny Gapajewej,
Ewgenija Markowskiego, Iryny Herec, Natalii Worożbyt, Kateryny Peńkowej, Pawło Arie i Oksany Sawczenko.
Czytać będą: Olesja Nezhywa, Ewa Wójciak, Adam Borowski, Oleh Nesterov, Janusz Stolarski
Muzyka: Łukasz Rychlicki, Mateusz Rychlicki
Materiał filmowy: Adam Ptaszyński
Współpraca, wybór tekstów: Rafał Foremski
Reżyseria świateł, dokumentacja fotograficzna: Piotr Nykowski
Konsultacje psychologiczne: Joanna Barszczewska
Reżyseria: Weronika Fibich
Kuratorka: Paula Rudź
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2022